5 mei Bevrijdingsdag

5 mei > Bevrijdingsfestival

Gelaen viert 5 mei

Vrijheid is niet zomaar iets vanzelfsprekend in de huidige tijd. Vrijheid is een recht dat we allemaal zouden moeten hebben, helaas is dit op vele plaatsen in de wereld (nog) steeds niet gewaarborgd. In 2019 (september) was het 75 jaar geleden dat Geleen haar vrijheid terugkreeg na een oorlog van 5 jaar en in 2020 heel Nederland. Ieder jaar vieren wij dat dan ook op 5 mei, de dag dat heel Nederland bevrijd werd.

De Oranjevereniging Geleen heeft gemerkt dat dit binnen onze gemeente niet zoveel aandacht krijgt zoals in andere delen van Nederland wel gebeurt. Na diverse pogingen om “onze” bevrijding wat uitbundiger te vieren is het ons dan toch eindelijk gelukt om een kleinschalig bevrijdingsfestival te organiseren. Door Corona is dit helaas 2 jaar moeten worden uitgesteld maar dit jaar gaat het dan toch echt gebeuren “Gelaen viert 5 mei”. Onder deze naam zal er op 5 mei een Bevrijdingsfestival plaatsvinden.

Met medewerking van de gemeente Sittard-Geleen, de Provincie Limburg, Chemelot, ProfCore , Colson Drive In en Triepels Slagwerk hopen we een mooi gevarieerd muziekfestival te kunnen organiseren.

Een festival welk plaatsvindt in het centrum van Geleen en wel op de hoek Markt-Raadhuisstraat i.s.m. de lokale horeca.

Op deze locatie zal een podium worden geplaatst. Achter en naast het podium zullen diverse legervoertuigen worden gestald, zullen foodtrucks aanwezig zijn en komt er een buitenbar zodat ook de inwendige mens niet wordt vergeten.

Ook de winkels in het centrum van Geleen zijn deze dag geopend. Wanneer de weergoden ons ook goed gezind zijn beloofd het een prachtige mooie dag te worden.

Het evenement begint om 12:00 uur en zal duren tot 22:00 uur. Klik hier voor de Timetable.

Gedurende deze tijdstippen zullen de navolgende bands optreden: Genwood (uit Genhout), Damien van Elburg (uit Landgraaf), Gunslinger (uit Geleen), Mac Taple (uit Eindhoven) en Status Quo forever (uit Eindhoven). Als laatste komt er nog een surprise act, dit is vanaf 20:30 uur Fever of Life. De exacte tijdstippen van optreden zijn te vinden via de websites en Facebookpagina’s van de Oranjevereniging Geleen en Centrum Geleen. Er zal een DJ aanwezig zijn om het geheel muzikaal te omlijsten en te presenteren.

Zien we jullie en feesten jullie met ons mee?

Gelaen viert 5 mei! Ben jij erbij?

Info Bands

Status Quo forever

Status Quo, ook wel bekend als The Quo of gewoon Quo, is een Engelse rockband waarvan de muziek gekarakteriseerd wordt door een sterke boogie- en boogiewoogiestijl. De band heeft meer dan 60 hits in het Verenigd Koninkrijk behaald, meer dan welke andere rockband ook (maar liefst 22 singles bereikten de top tien in het Verenigd Koninkrijk). De band heeft een eigen kenmerkende stijl van weinig akkoorden, makkelijke teksten en een stevig ritme en had wereldwijd grote hits met onder andere Mean Girl, Paper Plane, Caroline, Down Down, Break the Rules, Whatever You Want, Rockin' All Over the World, The Wanderer en In the Army Now. De grootste hit had de band in 1975 met de liveversie van Roll over lay down, van het album Hello! (1973). Status Quo Forever (SQF) is in 2017 opgericht en bestaat uit uitstekende muzikanten met jarenlange ervaring. Inmiddels heeft Status Quo Forever al op talloze (festival)podia bewezen dat de belofte zeker wordt waargemaakt. Quo fans roemen de energie, het plezier en de perfectie waarmee de nummers worden gebracht. Volgens eigen zeggen brengt het hun terug naar de hoogtijdagen van Status Quo, eind jaren zestig tot begin jaren tachtig (de zogenaamde Frantic Four periode). Ook het publiek wat niet heel erg bekend is met de nalatenschap van Status Quo wordt verrast door het grote aantal hits en de toegankelijkheid van de minder bekende nummers. Status Quo Forever bestaat uit: Jeroen (Rossi) Scheepers (vocals/lead guitar), Thijs (Parfitt) Kivits (vocals/rythm guitar), Peter-Jan Mischke (bassguitard/vocals) en Sjoerd Boom (drums) en is bij uitstek een festivalband en richt zich met name op een breed publiek. Daarbij wordt gekozen voor de show en opzwepende energie van live-opnamen boven de veelal meer gepolijste studio opnamen. Zoveel mogelijk hits spelen vinden we belangrijker dan gitaarsolo’s van meer dan 10 minuten.

Mac Taple

Omstreeks 1975 werd een groep musici die toevallig bevriend waren, gevraagd om als voorprogramma op te treden bij een aantal bijeenkomsten en projecten in Eindhoven en Tilburg. De Effenaar had Rock-'n-Roll als thema genomen, er werd een band gevormd en Rock-'n-Roll-repertoire werd bestudeerd.

Het bleek een toevalstreffer te zijn. In de periode daarna werd de band veelvuldig gevraagd om dit muzikale huzarenstukje te herhalen. Omstreeks februari 1978 werd uiteindelijk besloten onder de naam Mac Taple muziek te blijven maken. De twee oprichters, Jan van Riet en Peter Visser, zijn, ondanks enkele wisselingen van musici, tot nu toe onafgebroken leden van de band geweest. Het motto van Mac Taple is altijd geweest: rechttoe rechtaan, swingend en vooral stevige Rock'n'Roll geïnspireerd op de muziek uit de jaren vijftig en zestig. Elvis Presley, Buddy Holly, Carl Perkins, The Everly Brothers, Roy Orbison, Little Richard, Fats Domino, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry en anderen produceerden in hun tijd muziek die de slijtage van agenda-tijd ruimschoots heeft doorstaan. We kunnen deze muziek dagelijks horen en wie kan er stil naar luisteren.

Van 1978 tot 1992 was Mac Taple alom bekend en zeer populair via radio, tv en op vele Nederlandse en ook buitenlandse podia. Na een pauze van enkele jaren besloten de vijf muzikanten in 1995, op verzoek van hun impresario, op het podium te verschijnen opnieuw en pronken met hun muzikaliteit als voorprogramma bij de Fats Domino-concerten. Om hun ware aard te laten zien, besloot de band gehoor te geven aan het verzoek om op te treden op de 'Fiesta del Sol '96'. Het succes van voorgaande jaren herhaalde zich. Een enthousiast publiek en goede respons. Dat was erg morish! Mac Taple trad af en toe op met de beste muzikanten die de band had gekend: Jan van Riet, bluesharp, percussie en zang; Peter Visser, basgitaar en zang; Ger Vermeer,drums; Gerard de Groot, (solo)gitaar en zang; Jan Jansen, (solo)gitaar en zang. Medio 2006 besloot Fonos, het Instituut voor Beeld en Geluid, om oud LP-materiaal, dat eerder als vinyl was uitgebracht, op te frissen en opnieuw uit te brengen. Dit kwam voor niemand als een verrassing. Er was steeds meer vraag naar Mac Taple-uitvoeringen. Voor veel fans een kans om nog eens te genieten van de Eindhovense Rock-'n-Roll formatie en een walk down memory lane te beginnen.

Als voorprogramma van Fats  Domino nam Mac Taple deel aan tal van concerten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Denemarken. De huidige Rock-'n-Roll-revival heeft Mac Taple een geweldige boost gegeven en resulteerde in een uitnodiging om 'live' te komen spelen in het Tros Muziekcafé, radio 2, en het verzoek om het voorprogramma te zijn van Jerry Lee Lewis in Eindhoven op 17 maart 2007 is een nieuw hoogtepunt. Voor de vele fans die nog steeds geïnteresseerd zijn in Mac Taple is de band nog steeds springlevend. Kom luisteren en feest met ons op de komende evenementen!

Gunslinger

Gunslinger is een band van 6 enthousiaste muzikanten die maar één passie hebben: samen muziek maken uit de jaren 60-90. De band bestaat uit: Peter Frenken (basgitaar), Wim Heijnen (drums), Peter Niesten (gitaar/zang), Richard Giezenberg (gitaar), Manfred Brenden (toetsen/gitaar) en Ronald Otten (leadzanger).

Volg het wel en wee van 6 enthousiaste muzikanten die op hun eigen wijze hits van de jaren 60 t/m 90 op een aanstekelijke manier ten uitvoer brengen. Ben je de hedendaagse hits meer dan zat, en kun je niet meer tegen het geleuter van de discjockey, kom dan eens luisteren naar Gunslinger. Hier wordt nog alles "live" gespeeld en is niets gesampled. Muziek uit het hart. Alle hits en nummers overgieten we met een Gunslinger sausje zodat er een "eigen" nummer ontstaat. Toch zal het originele nummer geen geweld aangedaan worden, en blijft het nummer echt herkenbaar.

Alle nummers zullen op een voor Gunslinger begrippen op een geheel eigen wijze uitgevoerd worden. Boek ons en je beleeft een geweldige avond!

Damien van Elburg

Damien is een jonge Limburgse singer-song writer uit Landgraaf, geïnspireerd door Americana, Folk en Country muziek en dan vooral Johnny Cash, John Prine en Bob Dylan.

Zijn debuut single kwam eind vorig jaar meteen binnen op nr 1 in de L1 top 2021 en ook zijn tweede single “Movin on” stond dit jaar wekenlang op nummer 1. Hij stond in het voorprogramma van Waylon op Landgraaf Live en treed regelmatig op in diverse Limburgse zalen. Binnenkort gaat hij een tour maken door de USA. Kortom van Damien van Elburg gaan we zeker nog veel horen, maar nu eerst in Geleen.

Genwood

Genwood is een coverband uit Genhout met muzikanten van diverse generaties, die uit het juiste muzikale hout gesneden zijn. De band bestaat uit 7 leden: Cindy en Kimberley (beiden zang), Albert (toetsen), Rob (gitaar), Maarten (drums), Wil (gitaar) en Patrick (bas). Op het veelzijdige repertoire staat voornamelijk pop, blues, soul, country en rockmuziek en af en toe een eigen nummer. De twee zangeressen, drummer, toetsenist, bassist en twee gitaristen maken van elk evenement een muzikaal feest. Een afwisselende setlist met herkenbare covers met hier en daar een twist of een verrassend nummer met een eigen sound maken van Genwood een unieke coverband. Klinkt dat goed? Wacht dan maar tot je Genwood hoort spelen!

Fever of Life

Short Bio

Deze band uit regio Roermond heeft sinds haar oprichting in 2005 nog steeds maar één doel: publiek herinneren aan de muziek uit de jaren 70 en 80. Nummers van onder andere Steely Dan, Status Quo, Ram Jam, The Rolling Stones, The Beatles en andere rockbands zijn het repertoire van Fever of Life.

"Het is leuk om zulke jonge muzikanten deze muziek te horen maken", is een veelgehoord compliment tijdens de optredens. Met hun geboortedatums nog net in de jaren tachtig is het repertoire inderdaad grotendeels samengesteld met platen uit vaders LP collectie. En het kan niet anders of tussen deze LPs hebben ook veel live albums gezeten...

Inmiddels is de band ook een graag geziene gast op festivals, waar de muziekliefhebber zijn hart kan ophalen aan lekkere gitaarriffs en solo’s die ter plekke geïmproviseerd worden. Dat maakt een optreden altijd verrassend en 100% eerlijk. What you see, is what you get!

Wapenfeiten van de band zijn optredens met frontman en zanger Walter "Witte Waanzin" Nita en optredens met René Innemee & Band. "Dat deze mannen hun ervaring en muzikaliteit met ons delen is zowel een eer als een erkenning", aldus de band.

Een avond Fever of Life is terug naar de tijd van de gitaarriffs en solo's, maar ook momenten om mee te zingen en te dansen. Publieksparticipatie wordt verwacht!

biofotos

Fever of Life is...

Geert - Gitaar en zang, Joep - Gitaar en zang, Lynyrd - Basgitaar en zang en Michel - Drums.

Onze sponsoren